Gaat het nu om de kunst of om het museumgebouw?

Onlangs heb ik eindelijk weer eens een vinkje op mijn museum wensenlijstje kunnen zetten, na ons bezoek aan het Guggenheim in Bilbao. Al heel lang wilde ik daar een keer heen, maar aangezien het niet echt op een logische plek ligt, bleef het lang een wens. Toen bleek dat we er deze vakantie misschien best makkelijk in de buurt zouden kunnen komen, was de beslissing snel genomen. We gingen een paar dagen naar Bilbao.

Het is de laatste tijd niet heel makkelijk meer om een museum te bezoeken zonder extreem kritisch te zijn. Na een paar maanden zelf ‘opgesloten’ te hebben gezeten in een museum, kijk je toch naar hele andere zaken dan alleen de kunst. Maar misschien is dat juist bij het Guggenheim in Bilbao wel goed, want als het ergens ook zeer sterk om het museumgebouw zelf draait, dan is het daar wel. Het gebouw is eigenlijk neergezet om een boost te geven aan Bilbao, iets wat goed gewerkt heeft, want sinds 1997 trekt de stad veel  toeristen. Het gebouw is dan ook geweldig. Ik heb nog nooit zoiets gezien, tenminste, in de moderne architectuur, want qua museumgebouwen blijft toch ook het Rijksmuseum wel een van de meest sprekenden. Het gebouw zwiert en zwaait, trekt de aandacht, glanst je van verre tegemoet en heeft een extreem hoge ‘wow-factor’. Alleen al hierdoor was het bezoek zeer geslaagd. En als je dan nog 1 of 2 kunstwerken treft met dezelfde kracht, dan is het eigenlijk perfect. Over de tentoonstelling zal je me niet horen, soms moet je geluk hebben en dit keer had ik pech, het onderwerp sprak niet aan en de inhoud was niet denderend. Maar welke 1 of 2 kunstwerken dan wel?

P1090482

Als eerste het werk van Richard Serra, of moet ik eigenlijk zeggen, de 8 werken van Richard Serra die speciaal gemaakt zijn voor dit museum. Zeer monumentaal werk, groot en indrukwekkend. Ook als het museumgebouw niet zo bijzonder zou zijn geweest, was dit werk genoeg reden geweest om voor naar Bilbao af te reizen. Op plaatjes is al wel te zien dat het bijzonder is, maar eigenlijk moet je het ervaren. En dan het liefst zonder al die andere toeristen. Na ooit een mooie ervaring gehad te hebben tijdens het lopen door een werk van Serra (je wordt er door opgezogen, ingesloten en weer uitgeworpen) was ik nu van de grootte onder de indruk, maar miste ik de serene kwaliteiten van het werk. Die kwamen door de vele mensen niet tot hun recht. Maar toch, dit is wel kunst met een grote K en een must-see.

P1090471

P1090470

Een ander erg leuk werk stond buiten, een sculptuur door Anish Kapoor. Ook een kunstenaar wiens werk mij meestal zeer aanspreekt. Het is een enorm beeld, maar toch ook licht. Het bestaat uit aparte bollen waarvan de plek zeer nauwkeurig bepaald is. Maar dat heb je eigenlijk niet eens door, het klopt gewoon. En het levert leuke plaatjes op.

P1090485 P1090466

Het bezoek was dus zeer geslaagd, maar ik ga alleen maar terug als ik weet dat er echt een knaller van een tentoonstelling staat. Als die er niet is, dan is 1 keer zien genoeg. In Bilbao gaat het dus om het gebouw, alhoewel er gelukkig ook wel heel bijzondere kunst te zien is.

2 thoughts on “Gaat het nu om de kunst of om het museumgebouw?

Geef een reactie

