Nog maar even: Isaac Israëls in het Stadsarchief Amsterdam

De tentoonstelling is nog maar even te zien (tot 9 september 2012) en toch ga ik hem aanraden, de Isaac Israëls tentoonstelling in het Stadsarchief in Amsterdam. Door diverse mensen was de tentoonstelling me al aangeraden en vorige week was het eindelijk zo ver. Ik fietste toevallig langs het Stadsarchief, ik had tijd en besloot naar binnen te gaan. Eigenlijk is het maar een kleine tentoonstellingszaal, maar er is genoeg te zien. De tentoonstelling gaat over de tekeningen, aquarellen en schilderijen die Isaac Israëls in/over Amsterdam maakte. Eigenlijk beslaat wat er te zien is maar een klein gebiedje van de grachtengordel in Amsterdam. Dat klinkt heel beperkt, maar het is ontzettend boeiend. Ook heb ik me weer laten verbazen door de geweldige tekenvaardigheden van Israëls. Hij is natuurlijk erg bekend en daardoor heb ik nog wel eens de neiging om te denken dat ik het wel ken. Maar dit kende ik eigenlijk niet, al die tekeningen en schetsen, geweldig! Daarnaast is er voor de tentoonstelling onderzoek gedaan naar de plekken die Israëls afbeeldde, om te achterhalen waar hij getekend had. Hij tekende regelmatig dezelfde plekken, waardoor soms van een tekening door andere tekeningen te achterhalen is waar deze gemaakt moet zijn.

Met bewondering heb ik staan kijken naar een houtskooltekening van een gracht, waarlangs hoge bomen stonden. De stijl van tekenen maakte dat ik me de winteravond helemaal kon voorstellen, het gure weer, de wind op de gracht, de sfeer. Als het kan, zou ik er tijd voor maken om de tentoonstelling nog te bezoeken! Wil je nog een iets beter idee krijgen voor je gaat, de uitleg op de website is ook goed, met zelfs een wandelroute gebaseerd op de plekken die Israëls afgebeeld heeft: www.stadsarchief.amsterdam.nl

Geef een reactie

