Net als in de film, Tim Burton in Parijs

Pas geleden zette ik een a-typische tentoonstelling op mijn wensenlijstje. In de krant had ik gelezen over de tentoonstelling over filmmaker Tim Burton, nu te zien in het filmmuseum in Parijs. Deze tentoonstelling is gemaakt door het Metropolitan Museum in New York en heeft daar allerlei bezoekersrecords gebroken. Er was een discussie ontstaan over of het hier nog om kunst gaat of niet, aangezien het een ander genre dan de klassieke kunst aangaat. Maar omdat Tim Burton een creatieve genie is, wilde ik de tentoonstelling ook graag zien. Kunst of geen kunst, de beste man maakt geweldige films en bedenkt hele bijzondere typetjes. Voor degenen die hem niet kennen, hij is de geestelijk vader van Edward Scissorhands, The Nightmare before Christmas, de film Sjakie en de chocoladefabriek uit 2005, drie Batman films en nog veel meer. Het zijn altijd films en typetjes met een zwart randje er aan. Het is net een beetje naar of ronduit gruwelijk. Maar zelfs de meest vreselijke typetjes weten een soort empathie op te wekken.

In de tentoonstelling zijn vooral tekeningen te zien waarop al deze typetjes staan. Vaak met korte teksten die slaan op het figuurtje:

Zoals deze met de tekst:

Toxic boy’s Christmas

was really quite weird

his fumes accidentally

burned off Santa Claus’ beard.

Of deze:

 

 

 

The last of it’s kind.

De tekeningen zijn geordend op de inhoud, mannen, vrouwen en verschillende soorten typetjes op film of animatie waar ze in zaten. Het valt vooral op dat Tim Burton behoorlijk goed kan tekenen.

Pas halverwege de tentoonstelling kwam ik er achter dat je er niet mag fotograferen, waardoor ik hieronder nog wat voorbeelden kan laten zien.

 

Bijzonder is dat ze in het begin een sculptuur hebben gebouwd, speciaal voor de tentoonstelling naar een van de (ontwerp)tekeningen van Tim Burton:

Verderop in de tentoonstelling is een film te zien bestaande uit allemaal korte stukjes films die Tim Burton gemaakt heeft, een compilatie die je zeker niet mag missen. Er zaten voor mij ook films bij die ik nu zeker nog wil zien. En als kers op de taart een aantal beelden van zijn nieuwste film Dark Shadows, die vanaf mei 2012 te zien zal zijn.

Ik vond het erg leuk een keer een niet-kunst tentoonstelling te zien, de tekeningen zijn leuk en verrassend. Daarnaast is het gebouw van La Cinematique Française een erg bijzonder gebouw, het is ontworpen door Frank Gehry (ook wel bekend van het Guggenheim museum in Bilbao). De tentoonstelling is nog te zien tot 5 augustus 2012, dus als je in de buurt bent, zeker gaan! O ja, en koop dat een kaartje online zodat je de snelle rij kan nemen. Het kan soms nodig zijn. De ochtend dat ik ging was het druk, bij opening om 12.00u., toen ik later weer naar buiten ging, was het al een stuk rustiger.

 

2 thoughts on “Net als in de film, Tim Burton in Parijs

    • Ik heb nog wat meer foto’s, maar niet overdreven veel. Ik had niet gezien dat het niet mocht en werd er pas over de helft van de tentoonstelling op gewezen. 😉

Geef een reactie

