Erwin Olaf, Leids ontzet(tend mooi)

Erwin Olaf: Leidens Ontzet. 29-09-2011 t/m 08-01-2012. Universiteitsbibliotheek Leiden en Stedelijk Museum de Lakenhal in Leiden.

Vandaag heb ik voor het eerst een tentoonstelling uit mijn ‘museum wensenlijstje’ bezocht. Een makkelijke, want dichtbij. Stedelijk Museum de Lakenhal en de Universiteit Leiden hebben samen fotograaf Erwin Olaf uitgenodigd een historiestuk en een aantal portretten en stillevens te maken. Rond 3 oktober organiseert de Lakenhal altijd een tentoonstelling met het thema Leidens Ontzet, en zo ook dit jaar. Meestal ga ik niet kijken, door het gevoel dat als je er een gezien hebt, je ze allemaal gezien hebt. Maar door de foto’s van Erwin Olaf is dat dit jaar anders. Na een mooie herfstwandeling langs de Singel bezochten we eerst de UB. Daar was ik al in geen jaren meer geweest, ik moest zelfs van te voren opzoeken of ze wel open zouden zijn op zondag (natuurlijk, dan moet je immers ook kunnen studeren…).

Rechts na de entree is meteen de tentoonstelling, in een kleine ruimte. Het betreft dan ook maar zes portretten en stillevens. Maar het is heel erg de moeite waard om er even langs te gaan. Het zijn typische Erwin Olaf-foto’s, tot in de puntjes verzorgd, glad gestreken, en heel gedetailleerd. Erwin Olaf heeft een aantal thema’s uit het Leids ontzet gekozen, die bekend zijn, maar niet allemaal even voor de hand liggen: Magdalena Moons (de ‘Nederlandse’ verloofde van Francisco Valdez, de Spaanse bevelhebber), Jan van Hout (stadssecretaris) en Jan van der Does (legerleider), Minerva (godin van de oorlog en godin van de wijsheid, en als beeldmerk van de Universiteit Leiden die na het ontzet is opgericht), ingrediënten voor hutspot (pastinaak en ui) en postduiven. Maar hij koos ook voor details waarvan niet bekend is of deze überhaupt aanwezig geweest zijn, zoals de Afrikaanse man (bijna letterlijk naar een schilderij van Jan Mostaert uit het Rijksmuseum) en een pestdokter (hetgeen suggereert dat de bevolking van Leiden niet uitgehongerd raakte maar stierf aan de pest). Stuk voor stuk schitterende foto’s.

Een erg leuke toevoeging was het kleine beeldschermpje waarop je Erwin Olaf aan  het werk ziet in de Pieterskerk om de portretten, de stillevens en het historiestuk te maken. In de Lakenhal is een uitgebreidere film te zien.

Het historiestuk hangt in de Lakenhal, zoals gezegd als onderdeel van de tentoonstelling rondom het Leidens Ontzet. De foto van Erwin Olaf hangt naast het bekende schilderij waarop burgemeester Van der Werf zijn arm (of lichaam, wat was het ook al weer?) aanbiedt aan het volk als voeding. Er is ontzettend veel te zien op de foto, alle figuren die geportretteerd in de UB hangen staan er op, maar nog veel meer. Bijzonder mooi is de lichtval door de ramen van de Pieterskerk. Wat mij minder aansprak, zijn de iets onscherpe delen. Die zijn er natuurlijk voor of door de dieptewerking, maar het past voor mijn gevoel niet in de strakke, georganiseerd en tot de puntjes uitgewerkte stijl van Erwin Olaf.

In kranten is veel geschreven over de moderne details die Erwin Olaf in de foto opgenomen heeft, zoals een ipod. Zelf vond ik de ipod een beetje over de top, maar twee vrouwen naast mij vonden dat juist helemaal geweldig (ze riepen het uit). De leesbril die toch iets onopvallender om de nek van Jacob van der Does, vond ik sterker. De Afrikaanse man die in de UB hangt, heeft oordopjes over z’n schouder hangen, in dezelfde kleur als zijn kostuum. Hierdoor vallen ze niet op, maar geeft het toch net iets verfrissends. Die ipod op het historiestuk is veel te opvallend. En dan zijn dit nog maar een paar details, volgens mij kan je er uren naar kijken.

Natuurlijk heb ik een ansichtkaart gekocht met het historiestuk gekocht, om naar Anita te sturen. Maar een ansichtkaart is niet genoeg, deze foto’s moet je in het echt zien! En dan vooral die in de UB.

Hieronder heb ik nog twee foto’s bijgevoegd die ik zelf heb gemaakt in de UB om een idee te geven. Doordat de foto’s achter glas hangen, zijn ze niet briljant, maar daarom moet je ze ook zelf gaan bekijken (foto’s van een fotograaf fotograferen is sowieso nooit mooier). Links Magdalena Moon, rechts Minerva.

Geef een reactie

